Welke content moet je maken om je potentiële klanten te bereiken? Welke ideeën zijn de moeite waard en welke niet? Ik kan je vertellen dat er veel mensen zijn die het bedenken van content ideeën compleet verkeerd aanpakken. Misschien hoor jij daar ook bij? Maar het kan ook anders. Goede content bedenken is niet moeilijk, als je maar weet hoe!
Wat je absoluut niet wil doen
Als je zoekt op ‘content ideeën’ kom je vooral lijsten tegen met allerlei ideeën die je direct voor je content marketing zou kunnen gebruiken. Hieronder zie je een lijst met een aantal ideeën die vaak in blogs (maar ook op social media) worden gedeeld:
Lijkt lekker makkelijk, toch? Je neemt een aantal ideeën van zo’n lijst en gaat ermee aan de slag. Makkelijk, JA. Maar slim? NEE!
3 redenen waarom je deze lijsten beter kunt vermijden:
- De meeste content ideeën in zo’n lijst zijn helemaal niet boeiend voor je klant. Want je speelt met deze ideeën helemaal niet op de wensen, frustraties en problemen van je doelgroep.
- De ideeën zijn helemaal niet onderscheidend. Veel van deze ideeën worden al toegepast door je concurrenten of andere contentmakers. Het is niet opvallend, dus je zal er niet de aandacht van je doelgroep mee trekken.
- Je maakt content zonder een doel en een strategie. Als je met losse flodders gaat schieten, zal je merken dat het heel lang duurt om je doelgroep te bereiken.
De makers die dit soort lijsten delen, bedoelen het goed, maar als je zo snel mogelijk wil groeien met content marketing, wil je het anders aanpakken.
Hoe kom je dan wel aan content ideeën?
Om het bedenken van content ideeën makkelijker te maken, heb ik een Content Creatie Brainstorm Sheet ontwikkeld.
Hoe het werkt: je vult het document in met behulp van de onderstaande stappen en als je dan niet weet welke content je kan maken, dan pak je het document er even bij. Deze staat namelijk vol met goede ideeën, zodat je altijd toegang hebt tot inspiratie.
Laten wij beginnen!
Download het Content Creatie Brainstorm Sheet!
Binnen een uurtje heb je de inspiratie verzameld om wel voor een half jaar content te kunnen maken!
Je gegevens worden gebruikt voor het versturen van e-mails, zoals omschreven in de privacyverklaring.
1. Content pillars bepalen
Als je duidelijk hebt waarover je content wil maken, kan je veel makkelijker content ideeën bedenken.
De eerste stap is dus om content pillars te kiezen. Dit zijn je thema’s waarover je content gaat maken.
Stel je hebt een webshop met producten voor honden en baasjes. Het onderwerp hond is super breed en geeft je te veel opties. Je gaat dus specifieke onderwerpen kiezen om content over te maken: je content pillars.
Hieronder zie je een voorbeeld:
Mocht je meer over content pillars willen weten. In mijn Power Kit zit een uitgebreide video hierover.
2. Zoekwoorden onderzoek uitvoeren
Als je jouw content pillars hebt gekozen kan je op basis daarvan content ideeën bedenken. Ik zou beginnen met het bedenken van content die je kan helpen om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten.
Hiervoor ga je per content pillar achterhalen waar je doelgroep naar op zoek is.
De beste manier om dit te doen is met behulp van een zoekwoorden onderzoek. Ook als je geen blogs wil schrijven, raad ik je aan om dit uit te voeren, omdat je daarmee toch een goed beeld krijgt van waar je doelgroep naar op zoek is.
Maar ook TikTok en Youtube kan je gebruiken om te onderzoeken waar je doelgroep naar op zoek is. Ontdek welke keywords nog meer naar voren komen als je zoekt op een bepaald keyword.
Elk zoekwoord dat je vindt, kan je voor een blogpost, een video of een podcast gebruiken of om content ideeën voor social media of je nieuwsbrief te bedenken.
Hieronder zie je de content pillars aangevuld met de zoekwoorden in mijn Content Creatie Brainstorm Sheet:
Zoals je ziet, heb je alleen al met de zoekwoorden toegang tot een tal van concrete onderwerpen waar je content over kan maken.
3. Onderzoek je doelgroep
Wil je waardevolle content maken voor je doelgroep, dan is het belangrijk dat je ook content maakt die interessant is voor je doelgroep.
Hoe? Door meer over je doelgroep te weten te komen, door:
- Een uitgebreid onderzoek onder je doelgroep te houden. Bijvoorbeeld met interviews of een enquête. De beste manier om je doelgroep te leren kennen, maar het kost veel tijd en het is natuurlijk belangrijk dat je de juiste vragen stelt.
- ChatGPT om hulp te vragen. Dit zijn twee van mijn favoriete prompts om meer te weten te komen over mijn doelgroep:
Kan je een overzicht geven van de wensen, problemen, frustraties en voorkeuren van mensen die op zoek zijn naar [je content pillar].Welke vragen hebben mensen over het onderwerp [je content pillar].
- Te kijken naar de reacties en reviews van je concurrenten. Waar is je doelgroep naar op zoek? Wat willen ze weten? Waar reageren ze op? Het zal je verbazen wat je op deze manier allemaal te weten kan komen.
- Je content pillars te onderzoeken via Answer Socrates. Je voert een onderwerp in en vervolgens zie je welke vragen mensen allemaal kunnen hebben over dit onderwerp.
- Te kijken naar vragen in Google. Zoek op je content pillar (of een van je zoekwoorden) in Google en kijk welke vragen mensen zoal stellen.
Deze informatie kan je ook weer kwijt in het Brainstorm Sheet:
Zoals je ziet heb je nu al heel veel informatie verzameld. Sommige punten zijn eigenlijk al concrete content ideeën. Ik zou bijvoorbeeld zo een video kunnen maken over ‘oefeningen om de band met je hond te versterken’.
Andere punten zijn nog wat abstracter. Zo is een van de problemen van hondenbaasjes dat ze weinig tijd hebben. Op basis daarvan zou ik kunnen bedenken dat ik een serie ga maken over ‘snelle spelletjes die je met je hond kan doen’.
4. Analyseer je concurrenten
Een andere tip om content ideeën op te doen: kijk eens naar de content van je concurrenten.
En dan vooral:
- De content die veel views, likes en reacties oplevert. Welke content gaat viral? Zet de ideeën die je interessant vindt bij ‘populair‘ in het schema.
- De content die jij nog beter kan maken. Is de content niet compleet of blijven er vragen onbeantwoord? Kijk welk zoekwoord het beste past bij dit onderwerp.
- De content waar jij anders over denkt. Heb jij een andere mening dan je concurrenten of zijn er dingen die niet door je concurrenten worden gezegd? Dit doet het vaak goed op social media. Zet deze ideeën bij ‘persoonlijk‘ in het Brainstorm Sheet.
5. Haal inspiratie uit alledaagse en actuele gebeurtenissen
Je wil dat je content marketing strategie niet alleen uit tips en advies bestaat. Het is dus ook belangrijk om jezelf te laten zien, bijvoorbeeld waar je voor staat en hoe je dingen aanpakt.
Voor je content ideeën wil je dus ook putten uit:
- Dingen die je meemaakt als je aan het werk bent. Wat kunnen herkenbare momenten zijn voor je doelgroep?
- Trends en actualiteiten die relevant zijn voor jouw niche. Welke veranderingen komen eraan of zijn er gaande waar jij wat over te zeggen hebt?
- Discussies die in jouw niche plaatsvinden. Hoe denk jij daarover?
- Jouw leermomenten. Waar ben je mee bezig wat ook relevant kan zijn voor je doelgroep?
Dit soort dingen maken je content persoonlijker, terwijl je toch relevant blijft voor de doelgroep. Kijk ook terug naar de punten die je hebt opgeschreven bij ‘informatie over je doelgroep’ als je het lastig vindt om alledaagse dingen te gebruiken als inspiratiebron.
Een voorbeeld. Hieronder zie je wat ik heb ingevuld voor de webshop met producten voor honden.
Één van de frustraties was dat baasjes niet genoeg vooruitgang zien tijdens het trainen. Je kan dan tips geven hoe ze hiermee om kunnen gaan, maar ik kan ook delen hoe dat bij mij gaat in de vorm van updates over onze voortgang tijdens de hondencursus. Persoonlijk, maar toch relevant voor de doelgroep.
6. Denk na over serie content
Zowel voor social media, podcasts, blogs, nieuwsbrieven en video’s is het aan te raden om te gaan denken in series.
Wanneer je content namelijk uit meerdere delen bestaat, zullen bezoekers sneller meerdere content items bekijken en zich ook eerder inschrijven voor je nieuwsbrief of je gaan volgen op social media. Het is namelijk veel duidelijker wat ze van je content kunnen verwachten.
Bovendien helpt het jou ook om makkelijker content te maken. Weet je even niet wat je kan creëren? Dan kan je vast wel een nieuw deel voor een van je series maken.
Hier zie je een aantal series die ik had bedacht voor mijn voorbeeld:
7. Haal inspiratie uit je freebie
Als laatste vind je in mijn Brainstorm Sheet ruimte voor je freebies. Ook deze kan je namelijk gebruiken als bron van inspiratie voor nieuwe content ideeën.
Zo heb ik voor mijn doggie webshop een ebook over ‘hoe je de wandeling met je hond leuker kan maken’. Op basis van mijn freebie zou ik kunnen bedenken om een korte video te maken over wat je dan allemaal nodig hebt of ik kan mijn favoriete manier om de wandeling leuker te maken uitlichten en daarbij verwijzen naar mijn ebook.
Een freebie is namelijk een groot content item dat je weer kan gebruiken als inspiratie voor content voor social media of je nieuwsbrief.
Content ideeën bedenken met behulp van je Brainstorm Sheet
Zoals je misschien al wel had gemerkt, verzamel je in je Content Creatie Brainstorm Sheet niet alleen concrete ideeën. Het is juist een overzicht dat je helpt om nieuwe content ideeën te bedenken.
Weet je niet waar je volgende blog over moet gaan, pak dan je Brainstorm Sheet erbij.
Heb je geen inspiratie voor een social media post? Dan weet je wat je te doen staat.
Ook als je werkt met een contentkalender, is dit document dus heel handig, omdat het je helpt om super snel nieuwe content ideeën te bedenken.
Belangrijk: het document mag tussendoor natuurlijk worden aangepast. Kom je een goede post tegen van een concurrent of maak je iets mee wat interessant kan zijn voor je content? Voeg het dan toe aan het document.