Meer succes met online marketing? Download het contentstrategie voorbeeld!
Online marketing succes begint met een goede strategie waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie. Geen idee hoe zo’n strategie er dan uitziet? Download dan mijn contentstrategie voorbeeld.
Je gegevens worden gebruikt voor het versturen van e-mails, zoals omschreven in de privacyverklaring.
Benieuwd naar de nieuwsbrief? Bekijk hier de mail van mei 2024!
Waarom een content strategie?
Zichtbaar zijn, meer bezoekers op je website en (potentiële) klanten die fan van je worden. Wil jij dat ook? Dan wordt het tijd dat je content marketing serieus gaat nemen. En dat betekent niet dat je maar gewoon meer van dezelfde saaie content moet maken.
Het belangrijkste hulpmiddel van elke online marketeer (dus ook van elke online ondernemer die zijn eigen content marketing doet, ja jij Topper!) is dan ook de content strategie. Je kan nog zoveel geweldige ideeën hebben en de beste tools gebruiken om alles te automatiseren. Zonder een goede strategie ben je nergens.
Er wordt namelijk elke dag zoveel content gemaakt, dat het ECHT noodzaak is om op te vallen. Hoe? Door een goede strategie dus die gebaseerd is op onderzoek naar je concurrenten, je doelgroep en natuurlijk al jouw sterke punten.
Mijn contentstrategie voorbeeld voor content experts in spé
Mijn contentstrategie voorbeeld is een hulpmiddel én handboek. Ontwikkeld voor een bestaand project, dus een relevant voorbeeld dat jij kan gebruiken om inspiratie op te doen.
Wat is mijn content strategie voorbeeld niet:
- Een document waar je uren tijd in steekt en vervolgens in de kast laat verstoffen.
- Een kant en klare oplossing, die je meteen van succes voorziet.
- Een leuk documentje om inschrijvingen voor onze nieuwsbrief te verzamelen. Wij gebruiken het template ook echt voor onze eigen projecten.
Wat is mijn content strategie voorbeeld wél:
- Een hulpmiddel (incl. tips) dat je gewoon kan gebruiken voor je eigen contentstrategie.
- Een eerste stap naar het succesvol inzetten van content marketing voor jouw bedrijf. Het document helpt je echt om een goede contentstrategie op te zetten.
- Een presentatie die je zo kan tonen aan je manager, partners of collega's.
Hoe ik dacht dat een content strategie eruit moest zien
De afgelopen jaren heb ik mij beziggehouden met wat er nou in een contentstrategie verwerkt moet worden, zodat je het ook gaat gebruiken en er succes mee gaat hebben.
Hiernaast zie je waar wij begin 2022 mee zijn begonnen. Het document bevatte veel belangrijke elementen, zoals de concurrentieanalyse, de doelen en de gekozen content kanalen. Maar het miste ook nog heel veel.
Zo was het in het template niet duidelijk waarom bepaalde keuzes waren gemaakt en hoe je de strategie dan het beste kon gebruiken om goede content te maken.
Bovendien was het document best wel lang, bevatte het veel tekst en was er weinig noodzaak om het er steeds bij te pakken.
Het nieuwe content strategie voorbeeld is alles wat het oude niet was.
Hoe je het contentstrategie voorbeeld gebruikt
Een goede contentstrategie helpt je om waardevolle content te maken die uniek is, tot acties leidt en je helpt om je doelen te bereiken.
Om dit te bereiken bestaat onze contentstrategie uit 3 delen.
Research
In deze fase onderzoeken wij je concurrenten en je doelgroep. Wij kijken naar jouw sterke punten en je mogelijkheden. En wij duiken in je huidige content. Een noodzakelijke fase om een sterk onderscheidend vermogen te kunnen bedenken.
Identity
De uitkomsten van je onderzoek gebruik je voor het ontwikkelen van je unieke content marketing identiteit. Zo bepaal je o.a. jouw missie, je content pillars, je content marketing mix en je zoekwoorden strategie. Je identity is je “vaste” strategie.
Strategy
In het laatste deel bepaal je jouw specifieke strategie voor een kwartaal. Hoe ga je jouw gekozen content marketing kanalen inzetten om je kwartaaldoelen te bereiken? Waar ga je je op focussen en wat worden je thema’s per maand?
Download het contentstrategie voorbeeld
Ons handboek kan je direct gebruiken om je eigen contentstrategie te maken. En kan je natuurlijk ook downloaden als pdf.
- Pas het spreadsheet aan met je eigen strategie, huisstijl en foto’s.
- Zet de belangrijkste informatie in de presentatie en vul eventueel de notities aan met extra informatie.
- Pak je strategie er elk kwartaal bij om te groeien met je content.
Je gegevens worden gebruikt voor het versturen van e-mails, zoals omschreven in de privacyverklaring.
Benieuwd naar de nieuwsbrief? Bekijk hier de mail van mei 2024!