Het is weer zo ver! De inhaakkalenders voor 2024 worden weer gedownload. Maar de vraag is: heb je die nou echt nodig? Gaat zo’n inhaakkalender je echt helpen om te scoren met je content? En hoe creëer je nou echt goede inhakers?
5 redenen waarom je voor 2024 geen inhaakkalender nodig hebt
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. Die inhaakkalender he, die heb je helemaal niet nodig om goede content te maken. Ik geloof zelfs dat die inhaakkalender er alleen maar voor zorgt dat je juist minder goede content gaat maken.
Dit is waarom:
- Je inhakers zijn te geforceerd. Op de inhaakkalender heb je gezien dat het 25 januari gedichtendag is, dus jij gaat een leuk gedichtje maken om je aanbod te promoten. Hopelijk hoef ik je niet uit te leggen hoe geforceerd dit overkomt. Als bedrijf kan je elke dag van het jaar wel een gedichtje delen. Het is niet alsof je bericht opeens leuker is, omdat het gedichtendag is.
- Je hebt helemaal niet het bereik voor een inhaker. Ja, inhakers gaan sneller viral. Maar dan moet je al wel genoeg volgers hebben die jou gaan helpen om viral te gaan. Zonder bereik een inhaker de wereld inslingeren heeft meestal geen zin. Wat jij nodig hebt is een goede contentstrategie die je helpt om je bereik te vergroten.
- De inhaker is helemaal niet origineel. Als jij een inhaakkalender je inhakers laat bepalen, dan zijn er waarschijnlijk ook andere bedrijven die soortgelijke inhakers delen. Terwijl het voor inhakers juist zo belangrijk is dat je origineel en creatief bent.
- De inhaker voegt geen waarde toe aan je bericht. Versterkt de inhaker je boodschap? Zorgt het voor een leuke draai aan je bericht? Niet? Dan is de kans klein dat je inhaker echt effectief is.
- Je inhaker zorgt niet voor herkenning. Een goede inhaker laat de lezer even nadenken en creëert vervolgens een moment van herkenning. Denk je dat een inhaker herkenning creëert als je doelgroep helemaal niet weet dat het Puppy dag of Picknick dag is?
3 voorbeelden van mijn favoriete inhakers
Als je kijkt naar inhakers die goed werken, dan zie je dat je geen inhaakkalender nodig hebt om inhakers te bedenken die viral gaan.
3 voorbeelden die ik heel inspirerend vind:
Pathés inhaker op de verhoging van de studieschuld rente
- Speelt in op de actualiteit: een recent nieuwsgebruik
- Is relevant voor de doelgroep: studenten gaan vaak naar de film
- Past bij het merk: het bericht wordt zo geframed dat het past bij het aanbod van Pathé
- Gebruik van humor: door een grappige draai te geven aan nieuws dat als heel vervelend wordt ervaren
- Is onverwacht: zo’n inhaker zou je niet snel van een bioscoop verwachten
Netflix’ inhaker op het einde van de zomervakantie
- Creëert herkenning: de meeste scholieren kijken niet uit naar het einde van de zomervakantie
- Is relevant voor de doelgroep: scholieren die Netflix kijken
- Gebruik van humor: een normale situatie wordt dramatischer gemaakt
- Past bij het merk: gebruik van personages uit tv-series voor het omschrijven van een alledaagse situatie
WWFs inhaker op de naamsverandering van Twitter
- Speelt in op de actualiteit: de naamsverandering van Twitter
- Past bij het merk: het Twitter vogeltje als dier dat beschermd had moeten worden
- Is onverwacht: deze inhaker had je niet verwacht van het Wereld Natuur Fonds
- Sterke visual: het bericht is visueel aantrekkelijk en daardoor makkelijk te begrijpen
- Zet aan tot actie: het bericht heeft echt een boodschap en wil bewustwording creëren op een originele manier
Wat je nodig hebt om dit soort inhakers te bedenken
Wat je dus niet nodig hebt is een inhaakkalender voor 2024. In plaats daarvan kan je beter je tijd besteden aan:
- Actualiteiten: weet wat er speelt bij je doelgroep. Wat vinden ze belangrijk? Welke situaties roepen emoties bij ze op? Waar vind je doelgroep iets van? Voor het maken van goede inhakers is het gewoon belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt en daarbij een match te vinden met jouw bedrijf.
- Herkenbare situaties: welke dagelijkse dingen maakt je doelgroep mee, waar jij op kan inspelen? Hiervoor is het belangrijk dat jij echt goed weet hoe je doelgroep deze situatie beleeft. Alleen dan kan je er een grappige draai aan geven en herkenning creëren.
- De inhaker van andere bedrijven: heb je zelf nog niet het bereik? Lift dan mee op de inhakers van andere bedrijven. Een goede reactie kan (bijna) net zo sterk zijn als een eigen post.
Belangrijk! Is bijvoorbeeld ‘Sustainability Day’ een super belangrijke dag voor jouw doelgroep? Dan wil je daar natuurlijk op inhaken. Maar of deze dag belangrijk is, weet je pas als je onderzoek doet onder je doelgroep. Omdat het op de inhaakkalender staat, betekent het niet dat je doelgroep het ook belangrijk vindt.